Άρθρο του Μιχάλη Χριστοδουλίδη

Μετά και την επίσημη καταγγελία της Ryanair, η τεχνητή χρεοκοπία της Air-Berlin που χρηματοδοτείται από το Γερμανικό δημόσιο με 150 εκατ. ευρώ κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ και αντίθετα με ότι δήλωνε χθες η κα Μέρκελ, θα επιτρέψει πολύ απλά την Lufthansa ως θυγατρική να την αγοράσει χωρίς χρέη, που φυσικά θα τα επωμιστούν οι Γερμανοί φορολογούμενοι.

Ο κος Σόιμπλε απλά και κυνικά δήλωσε: “Δεν είμαστε όλοι ίδιοι”. Φυσικά όμως, η συνέπεια στην μη εφαρμογή των κανόνων εντός της ΕΕ, για την οποία η Γερμανία υποκριτικά επαίρεται και επικρίνει άλλες χώρες, δεν ισχύει για όλους.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, πρόκειται για τον κανόνα που απαγορεύει την κρατική ενίσχυση ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Στην Ελλάδα επεβλήθη η διάλυση της Ολυμπιακής και η υπολειτουργία των ναυπηγείων, επειδή θεωρήθηκε ότι έλαβαν κρατικές ενισχύσεις με έμμεσο ή άμεσο τρόπο. Η Γερμανία όμως παρείχε κρατική ενίσχυση στην Air-Berlin παράνομα, αλλά χωρίς συνέπειες.

Η Γερμανία στηρίζει τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και με άλλους τρόπους, όταν αυτές δανειοδοτούνται με κρατικές εγγυήσεις ή επιδοτούμενα επιτόκια.

Αντιλαμβάνεται ο κάθε ένας μας, ότι ενίοτε αυτές οι κρατικές παρεμβάσεις μπορεί να είναι ωφέλιμες, όταν σώζεται μία εταιρεία από την χρεωκοπία (εφ’ όσον μπορεί να γίνει βιώσιμη) και διατηρούνται θέσεις εργασίας και το γενικότερο (οικονομικό-κοινωνικό) κόστος της διάσωσης είναι σημαντικά μικρότερο από αυτό που θα προκύπτει από την χρεωκοπία.

Αν όμως ισχύει αυτό, θα έπρεπε να επιτρέπεται σε όλες τις χώρες – μέλη και όχι να γίνεται σιωπηρά ανεκτό μόνο για ορισμένες από αυτές και οι κανονισμοί της ΕΕ θα έπρεπε να προσαρμοσθούν αναλόγως, ακόμη και αν παραβιάζουν τον δογματικό φιλελευθερισμό.

Το συμπέρασμα είναι αυτό που λέει ο κ. Σόιμπλε, «όλοι δεν είμαστε ίδιοι, όλοι».

Μιχάλης Χριστοδουλίδης

Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός-Σμήναρχος ε.α Διπλ. Μηχανικός Αεροσκαφών ΣΜΑ – Ενεργειακός Επιθεωρητής και Τομεάρχης Ενέργειας και Υποδομών του Μετώπου Νίκης

Μέτωπο Νίκης

www.metoponikis.gr